Kuulen, mutta kuuntelenko

Muistatko tilanteita, jossa sinulle on jäänyt tunne, että sinua ei ole kuunneltu? Miten välittää kertojalle, että hän tuli kuulluksi on tärkeä asia. Erityisesti hoitotyössä tällä asialla on suuri merkitys hoitojakson onnistumiselle. Muistan lukeneeni joskus tutkimuksista, joissa on ihmiset ovat määritelleet hyvän lääkärin (koskee varmasti kaikkia alan ammattilaisia) tunnusmerkkejä. Mieleeni on jäänyt niistä ainakin nämä.

”Hän oli aidosti kiinnostunut ja kuunteli” tai ”Hänellä oli aikaa”

 

jensenKuvassa psykologi Mark Jensen luennoimassa.

Manuaaliterapeutin, lääkärin tai muun hoitajan työssä tarvitaan taitoa kuunnella, puhua ja ohjata . Yksi mieleenpainuvimpia oppeja, joka minuun kolahti Explain Pain 3 -kurssilla oli psykologi Mark Jensenin seuraava lause:

”There are 152 things you can do to your patient, first 149 of them are listen, listen, listen, listen, listen, listen…”

Kuulemisen taito

Minä ja muut terapeutit kuulemme työssämme paljon tarinoita, jotka eivät koskaan ole samanlaisia, ja näemme ihmisiä, jotka kaikki ovat erilaisia. Työssämme pitää osata katsoa samaan aikaan lähelle ja kauas ja ennen kaikkea kuulla herkällä korvalla mitä edessämme istuvalla ihmisellä on sanottavaa.

”Tässä työssä on kysymys ennen kaikkea taidosta kuunnella ja saada asiakkaalleni tunne kuulluksi tulemisesta.”

Kuuntelemista voi harjoitella joka päivä, eikä sitä tarvitse lähteä oppimaan maailmaan ääriin asti. Keräsin lyhyen listan (kts. alla) Mark Jensenin luentomateriaaleista liittyen ns. reflektoivaan kuuntelemiseen. Reflektoivassa kuuntelemisessa kuunteleminen on akvtiivista ja osallistuvaa, ei pelkkää hiljaa istumista.

  • Ole läsnä katsomalla asiakasta silmiin samalla kun kuuntelet.
  • Ole aidosti kiinnostunut siitä mitä kuuntelet kysymällä lisää kuulemistasi asioista.
  • Käytä avoimia kysymyksiä ja saat muita kuin ”kyllä ja ei” vastauksia.
  • Älä tee muistiinpanoja samaan aikaan kun kuuntelet.
  • Istu lähellä asiakasta, ei tietokoneen takana, sillä se luo välittämisen tunteen.
  • Ole empaattinen, sano tarvittaessa jotakin lohdullista.
  • Käytä rauhallista puhetyyliä.
  • Älä väittele tai luennoi, äläkä puhu päälle.
  • Kertaa lopuksi asiakkaalle mitä olet kuullut.

Mark Jensen luennoi seminaarissa motivoivasta haastattelusta, jonka tärkeä osa on reflektiivinen kuunteleminen. Peruspalikat ovat tässä ja niistä vastaanottotilanne usein lähtee liikkeelle ja niiden päälle on helpompaa rakentaa hoitosuunnitelmaa. Näitä perusjuttuja on välillä hyvä muistutella itsellemme, jotka terapiatyötä teemme ja miksei kaikille muillekin ihmisille ja varsinkin itselleni 😉

jerryketola527a2006web

Tämä vuosi on ollut ammatillisesti erikoinen, lopetin alkuvuonna osteopatian lehtorin työt 13-vuoden jälkeen. Opetustyöstä vapautuneet resurssit olen käyttänyt oman vastaanottoni pyörittämiseen ja uuden aloittamiseen Fysios SelkäCenterissä. Olen käynyt urani parhaita jatkokursseja uuden kiputieteen opiskelun parissa ja se on vienyt minut mennessään. Olen myös löytänyt itsestäni uuden puolen, kirjoittamisen, mikä tuntuu erittäin mukavalta 🙂

Kiitos kun luit blogiani 🙂

Terveisin,

Jerry

Lähde:

Explain Pain 3 -seminaarin materiaali (Mark Jensen). Philadelpia 2016.

 

2 kommenttia artikkeliin ”Kuulen, mutta kuuntelenko

  1. Hyvä kirjoitus, jälleen! Kuunteleminen on osa dialogia, ja sitä voi harjoitella. Parempi harjoitella dialogista vuorovaikutusta kokonaisuudessaan sen sijaan, että painottaisi vain yhtä sen osa-aluetta. Hyviä työkaluja löytyy DIALE-menetelmän sivuilta http://www3.hamk.fi/dialogi/diale/menetelmat/main_a.htm , jota tuli ’opeteltua’ omien ammatillisten opettajaopintojen yhteydessä. Toimivat myös verkon välityksellä käytävissä kohtaamisissa, eli kokonaisuutena tukevat kaikkea kahdensuuntaista vuorovaikutusta. 😉

    Tykkää

    • Hei Jorma, kiitos palautteesta ja vinkeistä ja linkeistä. Pitääpä tutustua tuohon, ei ainakaan heti tule mieleeni, vaikka itsellänikin nuo ope-opinnot on tehtynä. Tuolla seminaarissa, jossa olin tämä tuli ainakin esille minua kiinnostavalla tavalla ja tarkoitus on sitä opiskella lisää.

      Terveisin Jerry

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s