Boxin ulkopuolelta

Pääministeri Sipilä puhui hiljattain ”boxin ulkopuolelta ajattelusta”, jolla hän tarkoitti, että pitäisi keksiä ja löytää uusia tapoja kohentaa Suomen taloutta ja työllisyyttä. Tämä tarkoittaa sitä, että vanhojen ja perinteisten taloutta elvyttävien toimintamallien tilalle pyritään kehittämään uusia tai erilaisia keinoja. Ymmärrän tämän hyvin, koska ihmisillä ja organisaatioilla kehitys ja hyvä olo voivat olla vaarassa, jos jämähtää vanhoihin kaavoihin. Boxin ulkopuolelta voidaan ajatella ja toimia myös selkäkivun kohdalla. Miten sinä toimit tai olet toiminut kun selkäsi tulee kipeäksi?

outofthebox-marketing

Boxin sisällä

Yksi hyvin vallitseva tapa ajatella selkäkivusta on ajatella pahimpia mahdollisia syitä kivun aiheuttajasta. Tarkoitan tällä sitä, että kun selkäkipu yllättää tai toistuu aika ajoin moni meistä ajattelee, että nyt se välilevy varmaan meni rikki tai pois paikoiltaan. Tai, että nyt napsahti nikama tai si-nivel meni lukkoon. Nämä ovat varmasti monelle selkäkipuiselle tuttuja juttuja ja ovat käyneet mielessä kun selkäkipua on ollut. Tämä on siis tuttua ja perinteistä ajattelua, jota voisi muuttaa hieman.

Mitä teemme kun selkään sattuu? Tilastojen mukaan suomalaiset syövät kipuun hyvin paljon kipulääkkeitä, jotka toimivatkin ja ovat usein paikallaan lyhytaikaisesti. On siis ihan okei ottaa buranaa selkäkipuun muutaman päivän ajan. Toinen hyvin yleinen tapa selkäkivussa on jäädä paikoilleen, olla liikkumatta. Tämäkin on ihan okei muutaman päivän ajan.

Välilevyn ollessa niin usean mielessä selkäkivun yllättäessä ajattelin ottaa sen lyhyesti tarkempaan käsittelyyn. Alla olevassa kuvassa on tilastoa, jossa kuvataan välilevyssä olevia muutoksien esiintyvyyttä eri ikäisillä KIVUTTOMIA ihmisiä. ”Disc degeneration” eli välilevyn rappeumamuutos tarkoittaa sitä, että välilevyn nestepitoisuus on laskenut mikä tekee välilevystä hieman matalamman täysin normaaliin verrattuna. Tässä tutkimuksessa todettiin, että välilevy alkaa rappeutumaan jo 20-vuotiailla, vaikka heillä ei selkäkipua ollutkaan.

lbpimaging

Boxin ulkopuolelta

Tämän lyhyen kirjoituksen tarkoituksena on tuoda uutta ajattelua selkäkipuun liittyen. Tällä tarkoitan sitä, että selkäkivun aiheuttaja on erittäin harvoin välilevy. Itse asiassa välilevy ei ole ”levy” eikä frisbeen muotoinen kiekko, vaan hyvin sitkeän ulkokuoren ja sidekudoksien suojaama rakenne. Tämä rakenne ei vaurioidu itsessään kovin helposti, vaan se kestää kovaakin kuormitusta.

Sen sijaan voitaisiin ajatella, että kipu saisi alkunsa välilevyä ympäröivistä kudoksista, joita sen ympärillä on erittäin paljon.

Näissä kudoksissa, on runsaasti sensorisia hermopäätteitä. Näiden hermopäätteiden tehtävänä on välittää tietoa keskushermostolle ja aivoille kudoksiemme tilasta. Ne aistivat kudoksessa tapahtuvia muutoksia, kuten liiallista venymistä (venähdys) tai rasitusta, joista seuraa kemiallisia muutoksia mitkä ärsyttävät hermopäätteitä.

Suurin osa selkäkivuista paranee muutamassa päivässä tai viikossa. Todennäköisin syy selkäkivulle on selän kudoksissa (sidekudos, lihas) tapahtunut muutos.

Tärkein ohje on pysyä jollakin tavalla liikkeessä, paikoillaan oleminen pitkittää ja usein pahentaa tilannetta. Liikuta selkää tavalla tai toisella, ota buranaa tarpeen mukaan.

HUOM! 1-2% selkäkivuista liittyy vakavampiin asioihin, kuten hermon puristustilaan, jossa esiintyy tunnottomuutta ja voimattomuutta jaloissa tai pidätyskyky pettää. Tällöin pitää hakeutua lääkäriin tarkempiin tutkimuksiin.

Lähteet:

Systematic literature review of imaging features of spinal degeneration in asymptomatic populations. AJNR Am J Neuroradiol. 2015 Apr;36(4):811-6.

Kiitos kun luit blogiani 🙂

Jerry

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s