Ristitulen keskellä – käsityksien päivitys osa 1

Moni ihminen kokee hämmennyksen hetkiä kiertäessään vaivoinensa lukuisilla vastaanotoilla. Selkäkipua voi hoidattaa lääkärin, fysioterapeutin, hierojan, osteopaatin, naprapaatin, kiropraktikon tai kansanparantajan luona. Saman ihmisen selästä kaikilla edellä mainituilla tahoilla löytyy jotakin sanottavaa. Ketä potilaan pitäisi uskoa? Valitettavan usein hän saa täysin päinvastaisia ohjeita siitä miten selkää tai muuta kiputilaa pitäisi hoitaa ja kuntouttaa. Vähemmästäkin siinä menee sekaisin. Tässä sarjassa esitellään selkäkipuun liittyviä vanhentuneita käsityksiä, jotka päivitetään uuden tiedon mukaisiksi. Vanhat ja juurtuneet käsitykset voivat olla esteenä paranemiselle, siksi niiden päivittäminen on kannattavaa.

Terveystiede kehittyy koko ajan, mutta muuttuvatko terveydenhuollon käytännöt? Onko kaikilla ”parantajilla” viimeisin tieto käytössään tai pyrkivätkö he ylipäätään pysymään tieteen perässä? Maapalloa ei kukaan enää väitä litteäksi. Satoja vuosia sitten, tieteen keinoin maapallon todistettiin olevan pyöreä. Sen sijaan monia vaikkapa selkäkivun hoitoon liittyviä ikääntyneitä käsityksiä viljellään edelleen vastaanotoilla. Potilaamme ansaitsevat viimeisimmän tiedon mukaista hoitoa. Potilas, vaadi itsellesi viimeisimpään tietoon perustuvaa hoitoa! Kysy hoitajaltasi mihin sinuun kohdistuva hoito oikein perustuu ja miten pitkäksi aikaa näillä keinoilla voi parantua.

Toisaalta potilaskin voi olla jumissa omien ajatuksien ja aikaisempien kokemuksiensa kanssa. Millainen on sinun ”mindsettisi”? Onko siellä tilaa täysin uusille ajatuksille ja kokemuksille?

Vanha käsitys: Selän ja vatsan syvät lihakset ovat heikot ja niitä pitää vahvistaa ns. core-harjoituksilla. Keskivartalo kaipaa jämäkkyyttä, jotta selkäkipu paranee.

Uusi käsitys: Vuosien aikana kertyneen tutkimustiedon valossa voidaan sanoa, että core-harjoitteilu ei eroa edukseen muusta harjoittelusta. Kaikki liikunta näyttää auttavan yhtä hyvin, sillä jopa kävely on yhtä tehokasta kuin selän voimaharjoittelu (lähde 1). Kivun kannalta tärkeintä näyttää olevan liikunnan säännöllisyys. Valitse sellainen liikuntamuoto, josta pidät eniten, sillä sellaista liikuntaa tulee myös tehdyksi. Monipuolisuudesta voi olla hyötyä, joten voit tehdä myös core-harjoitteita muun liikunnan lisäksi.

Kivun ymmärrys voi tehostaa liikunnan kipua lieventävää vaikutusta. Kun ymmärtää mistä kaikista syistä kipua voidaan kokea auttaa tutkitusti (lähde 2). Ole utelias ja pyydä hoitajaasi kertomaan modernista kiputiedosta ja ymmärryksestä. Voit yllättyä uusista tiedoista, esimerkiksi se, että kipu ei aina olekaan seurausta kudoksessa olevasta vauriosta (lähde 3).

Seuraavassa osassa käydään jälleen erään vanhan käsityksen kimppuun, joka liittyy ”hyvään ryhtiin”. Pysy mukana 🙂

Kiitos kun luit blogiani 🙂

Terveisin Jerry

Lähteet:

  1. An aerobic walking programme versus muscle strengthening programme for chronic low back pain: a randomized controlled trial. Shnayderman I, et al. Clin Rehabil. 2013.
  2. Exercise therapy for chronic musculoskeletal pain: Innovation by altering pain memories. Nijs J et al. Man Ther. 2015 Feb;20(1):216-2.
  3. Reconceptualising Pain According to Modern Pain Science. G. Lorimer Moseley. Oxford Centre for fMRI of the Brain, Department of Physiology, Anatomy & Genetics, Oxford University, Oxford, UK

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s